Friday, February 18, 2011

Quicksilverscreen Wii

Alessandro Antonelli, il rivoluzionario architetto dell'800, è di casa tra Novara e Torino


Alessandro Antonelli , San Gaudenzio Dome in Novara. Bossi Featured Home Desanti
(photo by Henry Mercatali)

ALESSANDRO ANTONELLI
THE DOME NOVARESE DI SAN GAUDENZIO


"Essa costituisce un unicum nella storia dell'architettura mondiale e rappresenta una delle strutture murarie più ardite mai concepite"

di Elena Rame



Alessandro Antonelli - Quarto progetto per la cupola di San Gaudenzio, 1855 Novara, Archivio di Stato

Taccuini Internazionali ospita con piacere questo scritto, promosso dall'Agenzia Turistica di Novara nel 2 008, col fine di divulgarne il contenuto (anche in lingua inglese, and sharing the spirit) for the purpose of cultural tourism purposes reverberate beyond our national borders


The idea of \u200b\u200bproviding a crowning monument to the Basilica of San Gaudenzio was in the air from time immemorial, but it will be only after 1825, which will create the ideal conditions to finally put on the project. In that year a "patented" King Carlo Felice of Savoy gives the stone factory, a body that still takes care of the Basilica, the right to use the proceeds of certain taxes, in a few years so you can find the funds to begin work. In 1840 the fabbricieri shall liaise with Antonelli and trust building the dome and the renovation of the facade of the basilica: This second point will never be completed and will be realized only with the door knob rosettes and cast iron heads still in use today.
The construction of the basilica took place between 1577 and 1656 and designed by Pellegrino Tibaldi. The tower, designed by Benedetto Alfieri, was built between 1753 and 1786. The dome, which is the symbol of Novara, which reaches 121 meters high, was added between 1844 and 1888 by Alessandro Antonelli. In the basilica Scurolo keep the urn containing the remains of St. Gaudenzio, first bishop of the city. The chapels are home to important paintings by Gaudenzio Ferrari (1475-1546), di Tanzio da Varallo, del Moncalvo, del Morazzone, del Fiammenghino (XVI-XVII secolo).


La prima versione della cupola è molto diversa dalla "cupola-torre" di 121 metri che oggi svetta sulla città, frutto di diversi progetti e di numerose piccole, grandi modifiche apportate dall'architetto durante gli oltre quarant'anni di cantiere.
L'estero della struttura è scandito da una "geometria di vuoti e di pieni" e da due colonnati che contribuiscono a dare la sensazione di ancora maggiore slancio; si riesce inoltre ad in tuire la successione di cerchi che la compone e che gradualmente sale verso il cielo.
La cupola è sostenuta da quattro coppie di archi masonry, arranged in a square, to be grafted on pilasters late sixteenth corner of the chancel.


Antonelli Novara view from the dome, above the city


In years when elsewhere is catching the 'iron architecture, the Antonelli chooses well use 2046 cubic meters of bricks made from exclusively local, and gives a test of skill of the workers Novara.

The company is unique in the history of world architecture and is one of the most daring wall structures ever conceived. Documents the site tells how the architettoimponesse in his contract that every material was first quality, so as to prevent the stability of its "invention" is compromised.

Novara, San Gaudenzio: view from the bottom of the dome Antonelli


The work will be completed by 1887, the year in which the bishop will celebrate its conclusion during the patronal feast. The operations of consolidation of times and still sottofindazioni continue until the following year.
The Dome, as the Duomo, is partly unfinished, not verrà mai realizzato l'affresco su più livelli raffigurante il Trionfo di San Gaudenzio , così come non verranno mai collocate le statue a completamento del "guscio". Entrambe le proposte saranno abbandonate a causa della carenza cronica di fondi e dei rapporti, spesso burrascosi, tra l'architetto e gli amministratori.
Nella saletta attigua all'ingresso nella basilica, sede della Fabbrica Lapidea, sono esposti due splendidi modelli lignei originali utilizzati dall'Antonelli all'interno del cantiere.

Elena Rame

0 comments:

Post a Comment